Aarhus Rygklinik

Sportsskader

Generelt om sportsskader

Skader i forbindelse med sportsaktiviteter opstår grundlæggende fordi kravene til vævet overstiger styrken i vævet.

Det kan ske pludseligt (traumatisk) eller gradvist, fordi der er en ubalance imellem belastning og restitution. Det sker oftest ifm. ændringer i træningen.
- for meget...
- for hurtigt...
- for ofte...
- for lang tid...
Særligt led- og seneforhold har brug for tid til at bygge sig selv stærkere.

Fodbold er den sport i Danmark med flest skader
1. Typisk billede på uhensigtsmæssig genoptræningsforløb
2. Hensigtsmæssig genoptræningsmodel

Den gode genoptræning

På billederne vises to forskellige profiler på genoptræningsforløb. Den typiske fejl vi ser i Aarhus Rygklinik er illustreret på billede 1. Den gradvise genoptræning går for stærkt til, hvad vævet kan nå at adaptere til. Derfor ender man ofte med mange tilbagefald, som er både frustrerende og uhensigtsmæssig ift. at komme tilbage til sin sport.

Model 2. er den mere optimale strategi for sportsskader. Her vil man tilstræbe en gradvis tilvænningsproces ift. kroppens styrke, smidighed og funktion.

Gode råd til sportsskader

Akut fase: 24-48 timer ro - is - kompression - elevation. Derefter begyndende mobilisering af det skadede område.

Subakut fase: Vævet skal gradvist trænes op som vist i trappemodellen. Lyt til smerterne under og efter belastninger (Se f.eks. traffiklysguiden længere nede på siden). Du må ikke have ondt eller være mere hævet i timerne efter din træning.

Remodelleringsfase: Genoptræning skal afspejle den sport du skal tilbage til. Derfor skal belastninger gradvist ligne dine aktiviteter under din sport og presse vævet helt op til kampbelastninger igen.

VIGTIG! Sideløbende med genoptræning af sportsskaden, skal du holde kroppen i form, så du ikke taber for meget muskelmasse og kondition. Hvis en skade forhindrer dig i en aktivitet, så kan man typisk finde et alternativ f.eks. cykling istedet for løb.

Aarhus Rygklinik står klar til at hjælpe dig igennem alle faser af din genoptræning

Fodbold

er den sport i Danmark med flest skader

Skader på led

er den hyppigste skadestype, f.eks. forstuvninger.

Førstehjælp

Ro - Is - Kompression og Elevation

Bevægelse

allerede efter 24-48 timer efter en forstuvning

symptomer ved sportsskader

Det er vigtig at kunne forholde sig til sine egne symptomer, når man har en skade.

"Traffiklysguiden" er en god overordnet model til at styre genoptræningen, når man har en sportsskade.

Grønt og gult lys er acceptable niveauer, mens smerter som giver øgede symptomer i flere timer efter aktivitet er for meget.

Hvordan skal du tolke dine symptomer ved sportsskader

Send os en besked

Kontakt os uforpligtende hvis du har fået en sportsskade og ønsker at vide hvordan vi kan hjælpe

Tlf. 86 22 22 10

Speciale i muskel og ledproblemer
Vi hjælper dig igennem din skade

Hvem er vi?

Aarhus Rygklinik er en specialistklinik indenfor muskel og ledproblemer.

Fysioterapeuterne hos Aarhus Rygklinik har gennem mange år videreuddannet sig og fulgt med i ny viden og forskning om sportsskader, smerte og problemer fra muskler og led.

Det har gjort dem i stand til at opnå status som Specialister i Muskuloskeletal Fysioterapi ved Danske Fysioterapeuter, som er branchens kvalitetsstempel for specialviden og kompetencer.

Vores vision er at give dig den ypperste faglige kvalitet, service og omsorg.

Aarhus Rygklinik er certificeret af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Fordele ved
Aarhus Rygklinik

  • Akut tid
  • Intet behov for lægehenvisning
  • Garanti for erfarne fysioterapeuter
  • Tid til dig og dit problem
  • Tilskud fra Sygesikring danmark og sundhedsforsikringer.
  • Certificerede klinikkere v. Danske Fysioterapeuter
  • Højeste kompetenceniveau i McKenzie-metoden
  • Rygklinikken er godkendt ved Styrelsen for patientsikkerhed
Luk menu